Wpis powstał dzięki współpracy z:

Teraz wydaje się dość pewne, że Tenet pojawi się w kinach pod koniec lata. Warner Bros. potwierdziło to w poniedziałek, kiedy studio ogłosiło, że najnowszy epos Christophera Nolana zostanie otwarty w 70 krajach, w tym w Wielkiej Brytanii, 26 sierpnia. Następnie przeskoczy do Stanów Zjednoczonych, aby być niejasno zdeterminowanym.

Data premiery Teneta zapomina o lekcjach z filmu Interstellar Christophera Nolana

Teraz wydaje się dość pewne, że Tenet pojawi się w kinach pod koniec lata. Warner Bros. potwierdziło to w poniedziałek, kiedy studio ogłosiło, że najnowszy epos Christophera Nolana zostanie otwarty w 70 krajach, w tym w Wielkiej Brytanii, 26 sierpnia. Następnie przeskoczy do Stanów Zjednoczonych, aby być niejasno zdeterminowanym.

Teraz wydaje się całkiem pewne, że Tenet pojawi się w kinach pod koniec lata. Warner Bros. potwierdziło to samo w poniedziałek, kiedy studio ogłosiło, że najnowszy epos Christophera Nolana zostanie otwarty w 70 krajach, w tym w Wielkiej Brytanii, 26 sierpnia. Następnie przeskoczy w stanach do niejasno zdeterminowanych „wybranych miast USA” we wrześniu. 2, w sam raz na weekend pierwszomajowy. Chociaż plany mogą się zmienić – tak było wcześniej – jest niemal zmęczona rezygnacja z tego ogłoszenia. Otworzymy to w kinach w 2020 roku, niech to będzie piekło albo wysoka woda.

Jednak jedną z wielu gorzkich ironii w tym wyborze jest to, że ignoruje on główny temat innej odysei Christophera Nolana, międzygwiezdnej gwiazdy. Tak ambitne i imponujące, jak inne okulary Nolana IMAX po Mrocznym rycerzu, Interstellar zmagał się z koncepcjami mózgowymi, w tym teorią względności Einsteina, międzygalaktycznymi podróżami wormholowymi i egzystencjalnym zagrożeniem wyczerpywaniem się zasobów na Ziemi. Film również, znacznie bardziej dosadnie, dramatyzował niebezpieczeństwo antyintelektualizmu i umyślnego odrzucenia faktów naukowych, zwłaszcza niebezpieczeństwa oblężonej rezygnacji.

Scena, która najbardziej to krystalizuje, ma miejsce w kulminacyjnych momentach drugiego aktu filmu. Dosłownie z dala od miejsca, w którym bohater filmu Joseph „Coop” Cooper (Matthew McConaughey) zmaga się z żałosnym doktorem Mannem (Matt Damon), dzieci Coopa na Ziemi również muszą stawić czoła rozrachunkowi. Teraz obaj dorośli, którzy wyciągnęli radykalnie różne lekcje ze spuścizny swojego ojca w NASA, Murph (.) Jessica Chastain) jest naukowcem, który podążył za tatą do programu kosmicznego, a Tom (Casey Affleck) jest obcym bratem, który jest szczęśliwy, że ma skupione oczy na ziemi. Oczywiście nie ma nic złego w rolnictwie, ale dla Toma jest to zarówno forma samozaparcia, jak i zawód.

Kiedy dochodzi do konfrontacji, Murph i przyjaciel Getty (Topher Grace) przybyli do wiejskiego domu, w którym Murph i Tom dorastali ze swoim dziadkiem, a Tom obecnie mieszka z własną żoną i synem. W rzeczywistości Tom miał dwoje dzieci, ale jedno z nich, Jesse, zmarło na chorobę płuc wywołaną przez „zarazę”, nowy rodzaj kurzu i zagrożenia ekologicznego, które rozprzestrzeniają się po całym świecie i teraz pokrywają każdą uprawę, którą posiada Tom. Tego pamiętnego dnia żyjąca żona i syn Toma również wykazują objawy choroby, a Murph chce, aby Tom dokonał trudnego wyboru: zmierzyć się z rzeczywistością i opuścić dom rodzinny.

Jedno spojrzenie na gniew Afflecka, gdy jego postać wchodzi do domu, oznajmia, że ​​to się nie wydarzy.

„Pozwólcie, że wyjaśnię coś wyraźnie, ponosicie odpowiedzialność…” zaczyna Getty, zanim Tom uderzy go w twarz. Następnie Murph bardziej zwięźle przechodzi do sedna: „Tato nie wychował cię tak głupim, Tom”.

I tutaj, w tym momencie, jak wiele wcześniejszych historii, Nolan’s Interstellar destyluje odwieczny konflikt między nauką a handlem, twardą prawdą i pocieszającymi złudzeniami. Sprowadzając się do podstaw, scena nie różni się zbytnio od tego, jak Wódz Brody próbuje wyjaśnić burmistrzowi Amity Island, że muszą zamknąć plaże w Szczękach, lub Cassandra ostrzegająca trojański dwór o nadchodzącej zagładzie.

A jednak to, co jest intrygujące w wariacji międzygwiezdnej, to fakt, że sympatyzuje z Tomem i jego stanowiskiem. W przeciwieństwie do Murpha nie był ulubieńcem tatusia, system edukacji również nie widział w nim zbyt wiele obietnic. W liceum jeden sprawdzian uniemożliwił mu pójście na studia. Zamiast tego został w tyle, powołany do wykonywania tego, co społeczeństwo uważało za zadanie mniej ważne finansowo, podczas gdy jego młodsza siostra celowała na uniwersytecie. W ciągu kilku minut wniosek, że Tom stał się zgorzkniały zarówno z powodu swojego losu, jak i nieobecności ojca, jest oczywisty. Podobnie jak ich związek od zaginięcia Cooper’a, próbując złagodzić egzystencjalne zagrożenie, które pojawiło się tak samo w dorosłym życiu Toma.

Ale gdy był dorosły, to, co kiedyś wydawało się abstrakcyjną ideą, teraz jest tragicznie oczywiste. Niebezpieczeństwo zarazy jest widoczne na małym rodzinnym cmentarzu Cooperów i widać je na twarzy jego siostry, gdy stoi w jego kuchni, nazywając go głupim. Ale potem niewygodne jest patrzenie rzeczywistości w oczy w ten sposób – lub prośba o porzucenie jedynej rzeczy, jaką tata mu kiedykolwiek zostawił, czyli tej farmy.

„Tata mnie nie wychował. Dziadek to zrobił – warczy Tom. „I jest pochowany z powrotem z mamą i Jessem”. Interstellar wczuwa się w trudną sytuację Toma i pragnienie, by ostatecznie nic nie robić – po prostu kontynuuj i udawaj, że wszystko jest normalne – nawet jeśli film wie, że to śmiertelne złudzenie. W końcu film przecina tę scenę, gdy Coop nazywa doktora Manna „pieprzonym tchórzem”.

To, co robi Tom, jest tchórzostwem. Ale jest to również tragiczne, ponieważ nie akceptuje naukowych faktów o światowej katastrofie, nawet jeśli pochodzą one od jego własnej siostry. Dlatego Tom odmawia wykorzenienia pozostałej rodziny, mieszkania z Murphem i resztkami społeczności naukowej Stanów Zjednoczonych, czekając na przysłowiowe lekarstwo, które nie zostało jeszcze wynalezione. Wolałby robić to, co go uszczęśliwia, dopóki to go nie zabije. I nie tylko on. „Będziesz czekać, aż umrze następne dziecko” – mówi o sytuacji Murph.

Scena jest oczywiście dziełem fikcji, w której istnieje fantastyczna plaga rolnicza tak śmiertelna, że ​​zabije całe organiczne życie na Ziemi w ciągu kilku pokoleń – i istnieje w świecie, w którym rząd Stanów Zjednoczonych wciąż jest zrównoważony wystarczy, by uruchomić program ratowania swoich obywateli i gatunków. To powiedziawszy, echa konfliktu między ekspertami zorientowanymi na dane a myśleniem życzeniowym tych, którzy po prostu chcą kontynuować, nawet jeśli to zabija ich i wszystkich, których kochają, oczywiście przemawia do naszej chwili. Możesz zobaczyć Toma w każdym Amerykaninie, może niektórzy z nich mają uzasadniony powód, by czuć się „pozostawiony”, teraz odmawiając noszenia maski podczas pandemii koronawirusa.

Stąd liczba potwierdzonych przypadków COVID-19 obecnie rośnie w 30 z 50 stanów. W chwili pisania tego tekstu w samych Stanach Zjednoczonych potwierdzono ponad 4,3 miliona przypadków, a liczba ofiar śmiertelnych wkrótce przekroczy chorobowy próg 150000 Amerykanów. Nic nie wskazuje na poprawę sytuacji w Ameryce Północnej. W rzeczywistości oczekuje się, że sytuacja ulegnie znacznemu pogorszeniu, zwłaszcza gdy Biały Dom próbuje zmusić szkoły publiczne w całym kraju do ponownego otwarcia na pełnych obrotach.

Jak wskazał WB w oświadczeniu prasowym, obecnie ponad 30 stanów dało kinom zielone światło do ponownego otwarcia z mniejszą liczbą miejsc. Istnieje jednak niewątpliwa różnica między stanami, w których kina wewnętrzne mogą zostać ponownie otwarte, a tymi, w których rośnie wskaźnik infekcji. Podobnie, właściciele studiów i teatrów są świadomi pewnego poziomu ryzyka związanego z otwarciem dogmatu podczas pandemii, nawet na obszarach, gdzie wskaźniki infekcji są niższe. Według raportu magazynu Variety, wiele wytwórni prawdopodobnie rozważa wypuszczenie filmów w Europie tego lata „na wypadek, gdyby więcej kin w Hiszpanii zamknęło się” z powodu drugiej fali infekcji.

Nie oznacza to, że Warner Bros. podejmuje decyzję o uwolnieniu Teneta z cynizmu. Rzeczywiście, możemy tylko spekulować, jakie są prywatne rozmowy za zamkniętymi drzwiami między kierownictwem studia, filmowcami i wystawcami. Wiemy jednak, że Nolan desperacko stara się chronić swoją miłość do kinematografii, którą wygłosił w The Washington Post w marcu, słusznie mówiąc, że kino jest istotną częścią naszego zbiorowego życia społecznego. Jest to mniej więcej tak demokratyczna forma sztuki, jaką można sobie wyobrazić, na którą stać wszystkie klasy ekonomiczne i dzielić się doświadczeniami związanymi z chodzeniem do kina.

Co przerażające, kina stoją obecnie w obliczu egzystencjalnego zagrożenia. Dyrektor generalny National Association of Theatre Owners ostrzegł w zeszłym tygodniu, jeśli Hollywood będzie opóźniać swoje filmy do czasu, gdy pojawi się szczepionka, „nie będziemy tam za rok”. Wydaje się więc prawdopodobne, że Nolan próbuje przekształcić Tenet w rodzaj schronienia ekonomicznego lub przynajmniej wytchnienia, aby kina mogły przetrwać burzę, która prawdopodobnie potrwa jeszcze długo do 2021 roku.

Ale tak jak Tom, który próbuje odstraszyć swoją rodzinę od zarazy lub ignorując protesty swojej siostry, Nolan i Warner Bros. grają w ryzykowną grę. Nawet na obszarach, w których wskaźniki zakażeń spadają, ludzie, którzy we wrześniu odwiedzają Tenet, będą gromadzić się w salach kinowych przez wiele godzin, a więcej niż kilka osób zdejmuje maski co jakiś czas, aby zjeść przekąskę lub napój. Na pewnym poziomie chcę być jednym z nich. Smakowałem wszystkie dotychczasowe filmy Christophera Nolana i za każdym razem, gdy idę do kina, znajduję coś w rodzaju świętego pocieszenia. Ale podobnie jak w domu z dzieciństwa Toma i Murpha, trzeba stawić czoła zagrożeniom ukrytym w tej komforcie, gdy świat się zmienia.

Miesiąc temu epidemiolog i ekspert ds. chorób zakaźnych, dr Carlos Del Rio, powiedział CNBC: „Powiedziałbym szczerze, że nie czuję się teraz komfortowo w kinie. Chcę zobaczyć spadające liczby, chcę zobaczyć, jak spadają przypadki. W tej chwili jedynym miejscem, w którym wygodnie chodzę do kina, jest mój salon ”. W tym samym raporcie dr Ravina Kullar, specjalista od chorób zakaźnych z Los Angeles, powiedziała: „To, co widzimy teraz, to ta, że ​​pierwsza fala wciąż trwa… nie nastąpił spadek ani stabilizacja, a to jest problemem. Nie widzę żadnej zmiany w pozytywnym kierunku. ”,

Od tego czasu codzienny wzrost nowych zgłoszonych przypadków COVID wzrósł z około 30 000 nowych przypadków dziennie do od 50 000 do 73 000 przypadków dziennie. Dr Anthony Fauci, dyrektor National Institute for Allergy and Infectious Diseases, przewiduje, że wkrótce możemy zobaczyć 100 000 nowych potwierdzonych przypadków zakażenia koronawirusem dziennie. Dla mnie chodzenie do kina jest jak chodzenie do kościoła lub praca To samo, co twój ojciec i dziadek jest dla Toma w Interstellar. To jest dom. Ale dopóki nie znajdzie się rozwiązania problemu, lepiej słuchać Murphów i Faucis z całego świata, niż czekać, aż umrze kolejny dzieciak.

Tytuł oryginalny: Tenet’s Release Date Forgets the Lessons of Christopher Nolan’s Interstellar
Źródło: d-o-g

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Serdecznie polecamy nasze zaprzyjaźnione serwisy: