Wpis powstał dzięki współpracy z:

Jak Lovecraft Country ucisza Yahimę

Ta recenzja Lovecraft Country zawiera spoilery. Lovecraft Country to porywająco brutalna dramatyczna seria horrorów, w której ból i śmierć są na równi. I chociaż serial zachwyca przedstawieniem niegodziwości, przemoc zawsze wydaje się celowa. Jednak nawet mając to na uwadze, odcinek z ostatniego tygodnia, A History of Violence, dokonuje rozczarowującego wyboru

Ta recenzja Lovecraft Country zawiera spoilery.

Lovecraft Country to porywająco brutalny serial dramatyczny, w którym ból i śmierć są na równi. I chociaż serial zachwyca przedstawieniem niegodziwości, przemoc zawsze wydaje się celowa. Jednak nawet mając to na uwadze, w zeszłotygodniowym odcinku „A History of Violence” dokonano rozczarowującego wyboru bezceremonialnego zabicia Yahimy, rdzennej postaci o odmiennej płci.

Po podróży w stylu Indiany Jonesa przez pułapkę tunelu Tic, Leti i Montrose wchodzą do podwodnego skarbca Titusa Braithwhite’a, pokoju pełnego szczątków rdzennej ludności – ujawnionych przez ich regalia – i zwłok trzymających Tytusa strony z Księgi Adama. Kiedy Montrose próbuje uchwycić strony, zwłoki ożywają. Kamera zatrzymuje się na nagiej postaci, a Montrose pyta „czym jesteś?” Niedawno ożywiona osoba przedstawia się jako Yahima, dwuduch. Ani. Obie. Wszystkie ”,

Yahima to Arawak, rdzenni przodkowie współczesnego ludu Taino. Pochodzą z Gujany – „krainy wielu wód” – kraju na Karaibach w Ameryce Południowej. Są Two-Spirit, który jest wyłącznym terminem parasolowym rdzennych Amerykanów – podobnie jak LGBTQ – określającym wyjątkową tożsamość płciową, która obejmuje tożsamości homoseksualne, lesbijskie, niebinarne, interseksualne, transpłciowe i inne queerowe lub niezgodne z płcią tożsamości. (.) Termin „dwoje duchów” został ukuty w 1990 roku, więc Yahima nie użyłby go jako identyfikatora.) Fizycznie Yahima przedstawia osobę interseksualną, osobę urodzoną z kombinacją cech biologicznych płci męskiej i żeńskiej. Mogą też czytać jako przeł. Jako takie reprezentują zarówno społeczność tubylczą, jak i odmienną pod względem płci.

Europejska kolonizacja i chrześcijańska indoktrynacja na nowo skonceptualizowały definicje i funkcje płci i płci w rdzennych społecznościach w obu Amerykach i na całym świecie. Mimo to wiele rdzennych plemion rozpoznaje trzecią płeć, podczas gdy niektóre uznają aż pięć lub więcej płci. Na przykład Navajo mają cztery różne płcie. Bardziej tradycyjne plemiona odrzucają termin „Two-Spirit”, ponieważ wzmacnia on binarność „mężczyzny” i „kobiety”, które uważa się za konstrukcję zachodnią. Płeć i płeć to złożone pojęcia, ale tożsamość Dwóch Duchów i tożsamości duchowe / płciowe, które obejmuje, mają bogate znaczenie kulturowe.

Włączenie postaci tubylczej i interseksualnej do głośnego programu jest doniosłe, ponieważ te tożsamości są rażąco niedoreprezentowane. Należy zauważyć, że aktorka wcielająca się w postać Yahimy, Monique Candelaria, jest kobietą cispłciową, która używa zaimków i określa się jako „etnicznie zmieszana z hiszpańskim, francuskim, azteckim i indyjskim Apaczem”. Postacie, które zajmują bardzo specyficzne tożsamości kulturowe, powinny być odgrywane przez performerów, którzy dzielą te tożsamości, zwłaszcza gdy jest tak niewiele możliwości na role niezgodne z płcią. Ale samo włączenie jest godne pochwały.

Tic w magiczny sposób jest w stanie zrozumieć Yahimę – który mówi w języku lokono, arawak – i uczymy się historii Yahimy poprzez interpretację Tica, a nie bezpośrednio od Yahimy poprzez użycie napisów. Dowiadujemy się, że Titus Braithwhite przybył do ich kraju w poszukiwaniu ludzi do przetłumaczenia Księgi Adama. Yahima rozpoznał symbole z jaskiń Alomun Kundi i bez powodu do nieufności Tytus zgodził się rozszyfrować te strony. Kiedy ujrzeli Tytusa takim, jakim był, odmówili kontynuowania tłumaczenia. Tytus zamordował całą ich rodzinę, a następnie uwięził ich w grobie. Yahima używał tych stron, aby się chronić.

Yahima mówi Ticowi: „Nie jesteś winny grzechów swojego przodka, ale ja nie znam twojego ducha. Nie pomogę ci ”. Więc Montrose znowu łapie zwój, tym razem powodując zalanie skarbca. Montrose i Leti idą w stronę windy, ale Tic zatrzymuje się, by uratować Yahimę, nawet pomimo odmowy Yahimy pomocy w rozszyfrowaniu stron. Kiedy winda się wznosi, Yahima próbuje mówić, ale zamiast tego wydaje przeszywający krzyk. Zrobiono z nich syrenę, więc nie mogą mówić, jeśli uciekną ze skarbca Tytusa, co skutecznie ich ucisza. Później, gdy Montrose nie zdołał sabotować Tica, tracąc zwój, odbiera Ticowi jedyną szansę na rozszyfrowanie stron, podcinając gardło Yahimie. Jest to rażący akt przemocy wobec rdzennej osoby o odmiennej płci, popełniony przez czarnego mężczyznę zakodowanego w queer.

W odcinku widzimy dosłowną historię przemocy Tytusa, zarówno w jego publicznych trofeach podboju wystawianych w muzeum, jak i w jego prywatnej kolekcji skradzionego dziedzictwa zamkniętego w jego skarbcu. Epizod mówi o trwałej krzywdzie kolonializmu i specyficznej przemocy, z jaką spotkały się rdzenne społeczności, których ziemia, zasoby, ludzie i kultury były z nich systematycznie odbierane. Dzięki Yahimie przemoc może zostać skonfrontowana w sposób, który wzmocni autochtonicznych i / lub odmiennych płci widzów, tak jak czarnoskórzy widzowie są wzmocnieni, gdy Tic zawali dom w grupie rasistowskich białych mężczyzn. Yahima przetrwał stulecia i być może uda mu się to przetrwać. Ale dopóki ta możliwość nie zostanie zrealizowana, musimy siedzieć z nieuzasadnionym morderstwem potencjalnie groźnej tubylczej postaci z odmienną płcią.

Osoby niezgodne ze względu na płeć – oraz osoby interseksualne, transpłciowe, androgyniczne, posiadające dwoje duchów – są jednymi z najbardziej bezbronnych w populacji, zwłaszcza jeśli są BIPOC. Przedstawienia ludzi o odmiennej płci w mediach rozrywkowych często je odmieniają, a ich historie często zawierają przemoc i kończą się śmiercią. Przedstawianie Yahimy tylko po to, aby natychmiast ich zabić w brutalny, bezduszny sposób utrwala ten zmęczony i szkodliwy trop i normalizuje przemoc wobec tych grup. Pozbawia również niedostatecznie reprezentowanych ludzi możliwości bycia odzwierciedlonymi i szanowanymi w historii, które konsumują.

Lovecraft Country daje swoim czarnym postaciom narzędzia do walki z demonami i ich ciemiężycielami, i działa tak dobrze, ponieważ uderza. Czarne postacie odwiedzające te same akty przemocy na innych zmarginalizowanych ludziach, które odwiedzają ich prześladowcy, nie są wzmocnieniem. „Ponieważ narzędzia mistrza nigdy nie rozbiją domu mistrza”. – Audre Lorde

Tytuł oryginalny: How Lovecraft Country Silences Yahima
Źródło: d-o-g

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Serdecznie polecamy nasze zaprzyjaźnione serwisy: