Wpis powstał dzięki współpracy z:

Alejandro Jodorowsky 4K Restoration Collection zapewnia klarowność filmowi podziemnemu

Filmy Alejandro Jodorowskysa są zagmatwane, groteskowe, piękne i lecznicze, często w tym samym kadrze. Zdjęcia po przemocy z pierwszej sekwencji El Tropo są bardziej przerażające, gdy odbijają się w oczach siedmioletniego chłopca, wciąż nagiego po rytuale przejścia. Filmy Jodorowky'ego to narkotyk. Alejandro Jodorowsky

Filmy Alejandro Jodorowsky’ego są zagmatwane, groteskowe, piękne i lecznicze, często mieszczą się w tej samej klatce. Zdjęcia po przemocy z pierwszej sekwencji El Tropo są bardziej przerażające, gdy odbijają się w oczach siedmioletniego chłopca, wciąż nagiego po rytuale przejścia. Filmy Jodorowky’ego to narkotyk. Alejandro Jodorowsky 4K Restoration Collection jego kultowych klasyków Fando y Lis, El Topo i The Holy Mountain, a także jego nowa Psychomagic, A Healing Art, to pierwszy smak. Najbardziej surrealistyczny z psychodelicznych twórców filmowych nie miał żadnych efektów specjalnych, ani nawet wymyślnych aparatów fotograficznych w swoim najwcześniejszym okresie. Miał wizje i stworzył fizyczny świat, aby uchwycić te wizje w aparacie.

Psychodeliki nie są obce, to John Lennon jako pierwszy wyprowadził Jodorowsky’ego z obiegu po godzinach na światło dzienne, które zabarwiło filmy. Jodorowsky stał się „ojcem filmów o północy”, ponieważ jego duchowy westernowy epos z 1970 roku, El Topo, grał o północy lub 1 w nocy w Elgin Theatre w dzielnicy Chelsea na Manhattanie. Lennon i Yoko Ono złapali go kilka razy i doradzili swojemu doradcy, menedżerowi Alanowi Kleinowi, aby go kupił. Były Beatle założył fundację The Holy Mountain, a relacje ABKCO Films z Jodorowskim były równie problematyczne, jak brytyjski kwartet z Kleinem. Zostało to oczywiście załatane przez dowody tego świetnie odrestaurowanego zestawu filmów.

Święta Góra została uznana za kontrowersyjną na festiwalu filmowym w Cannes w 1973 r. ze względu na jej świętokradcze obrazy, ale Fando y Lis, pierwszy film fabularny Jodorowsky’ego, wywołał zamieszki, kiedy miał premierę w Acapulco w Meksyku w 1968 r. został wypędzony z miasta przez wściekły tłum, ale film uczynił z chilijskiego syna rosyjskich imigrantów twórcę surrealistycznego kina. Stał się jedną z najbardziej wpływowych i twórczych sił w głównym nurcie science fiction, kiedy scenariusz, notatki, storyboardy i grafiki koncepcyjne do jego niedoszłej adaptacji powieści Franka Herberta z 1965 roku, Dune, trafiły do ​​dużych studiów filmowych. Możesz zobaczyć ich cienie w Gwiezdnych wojnach, Flash Gordon, serii Terminator, The Fifth Element i Alien z 1979 roku.

Również w tej kolekcji możesz wyczuć cienie. Nie musisz zaglądać do notatek Diuny, aby znaleźć tak różnorodne spotkanie, jak scena barowa w Gwiezdnych wojnach. W czarno-białym filmie Fando y Lis, w którym występują kanibale, zombie, wampiry, dziwolągi, napalone staruszki, armia transwestytów, mężczyzna grający na płonącym pianinie i zdegenerowany papież, grany przez Tamarę Garinę, jest wystarczająco dużo różnorodnego wyglądu postaci. .

Jodorowsky kręcił film w weekendy, mając jedynie jednostronicowy zarys. Film będący adaptacją absurdalnej sztuki francuskiego pisarza urodzonego w Hiszpanii Fernando Arrabala to przejście Jodorowsky’ego z teatru na żywo. Jodorowsky stworzył zespół teatralny jeszcze na Uniwersytecie w Santiago. Na przemian z Paryża i Mexico City współpracował z Marcelem Marceau przy swoich mimeogramach, takich jak „The Cage”, wyreżyserował powrót Maurice’a Chevaliera i wyreżyserował inscenizowane dzieła surrealistycznych i absurdalnych dramatopisarzy, takich jak Eugene Ionesco i Samuel Beckett, rozpoczynając Ruch paniki, który wystawił szokujące wydarzenia teatralne.

Jodorowsky wystawił Fando y Lis, opowieść o młodym Fando (Sergio Klainer) i jego paraplegicznej kochance Lis (Diana Mariscal), gdy kłócą się w drodze do magicznego miasta Tar. Ale na filmie rzadkie naturalne krajobrazy i żywa i zróżnicowana populacja nabierają surrealistycznych cech z samego ziarna materiału filmowego.

Prawdziwa mima, która jest w pewnym momencie ćwiczona, to mikrokosmos różnorodnych światów i pudeł, w których się znajdują. Film, osadzony w postapokaliptycznych gruzach, podróżuje przez świat perwersji, morderstw, pedofilia i narcyzm sadomasochistyczny, aby widz doszedł do wniosku, że prawdziwy świat jest iluzją.

El Topo to western z Robin Hoodem, a grupa złodziei Jodorowsky’ego to bardzo wesołych ludzi. Śmieją się ze śmierci. Śmieją się też z bólu, cierpienia i dowolnej broni. Film jest opowiadany w mieszanych stylach Federico Felliniego, Luisa Buñuela i autora Spaghetti Western Sergio Leone, który był pod wrażeniem tej pracy. „Sergio Leone, poszedł zobaczyć El Topo” – powiedział Jodorowsky Den of Geek, promując Psychomagic, sztukę uzdrawiania. „I nie mogę uwierzyć, że to docenił. Bardzo go podziwiałem. Był prawdziwym artystą filmów industrialnych. Rozumiał, co jest w filmach industrialnych. Aby to zrobić, musisz być bardzo inteligentny, a on to zrobił. Zdjęcie, wszystkie jego zdjęcia, uwielbiam te zdjęcia. ”,

Jodorowsky gra tajemniczego mistrza-rewolwerowca, którego przydomek „Kret” nadaje tytuł filmu. Jego syna gra prawdziwy dwunastoletni syn reżysera Brontis Jodorowsky, który cały film spędza nago, a połowę albo na koniu, albo zbierając broń. To siódme urodziny chłopca. Jego pierwszy dzień jako mężczyzna i musi pochować swoją pierwszą zabawkę i zdjęcie swojej matki, a potem zmywa cały świat, gdy Kret wyrusza na pojedynek, aby umrzeć na słońcu. Jednak El Topo nie umiera, budzi się 20 lat później i czuje go kult krasnoludów w podziemnej społeczności. Zbierają pieniądze, aby wydostać się z jaskini, tylko po to, aby odkryć, że świat jest znacznie innym i ciemniejszym miejscem.

Święta Góra (1973) rozpoczyna się okrytym muchą Złodziej (Horacio Salinas), który jest zawieszony na krzyżu przez gang młodych, nagich chłopców i zdeformowanego mężczyznę, który podpala łokciami papierosy. Jodorowsky gra Alchemika, który przekształca gówno Złodzieja w złoto. Film jest satyrą na kapitalizm, konsumpcjonizm i militaryzm. Turyści wjeżdżają do centrum miasta, aby filmować publiczne egzekucje, podczas gdy kameleony i ropuchy odtwarzają hiszpański podbój Meksyku. Na ulicach rozstawione są tablice z napisem „Chrystus na sprzedaż”. Praca Jodorowsky’ego dotyczy transformacji, a Alchemik, Złodziej i siedmiu bogatych złodziei z siedmiu różnych planet udają się na metamorficzną pielgrzymkę, aby zabić Dziewięciu Mistrzów Szczytu w zamian za życie wieczne.

Producent Allen Klein chciał, aby Jodorowsky podążył za Świętą Górą z adaptacją klasycznej powieści S&M Story of O Pauline Réage, ale Jodorowsky rzucił się w wir adaptacji Diuny. W komiksowej alegorii The Holy Mountain Jodorowsky obsadził aktorów transwestytów, których znalazł w Max’s Kansas City w Nowym Jorku. Sławnie unika pracy z gwiazdami, ale do adaptacji science fiction zebrał obsadę, w skład której wchodzili Salvador Dalí, Orson Welles, Gloria Swanson, Mick Jagger i David Carradine. oraz szwajcarski artysta HR Giger i francuski artysta komiksowy Moebius za projekt. Próbował swoich sił w filmie mainstreamowym, z gwiazdami głównego nurtu w filmie The Rainbow Thief z lat 90., w którym zagrali Peter O’Toole i Omar Sharif. Ale jego największe dzieła są najbardziej intymne.

Jodorowsky opracował w latach 80. formę terapii osobistej, którą nazwał „psychomagią”. Praktyka łączyła psychologię Junga, tarota i sztukę konfrontacji. W 1965 roku awangardowy „Movement Panique” Jodorowskiego dał czterogodzinny spektakl pod tytułem „Sakramentalny melodramat”, w którym został ubity, symbolicznie wykastrowany rabina, poderżnął gardła dwóm gęsi i przybił krowie serce do krzyża. . W obliczu traumy jest nie mniej konfrontacyjny. W przypadku Psychomagic, A Healing Art reżyser uciekł z emocjonalnego więzienia i wkroczył w ból świata.

Film jednocześnie przełamuje barierę między rzeczywistością a performansem. W dokumencie przeplatają się sceny z niektórych filmów Jodorowsky’ego. W odkrywczym fragmencie z jego filmu Taniec rzeczywistości matka uczy syna, aby nie bał się ciemności, każąc mu rozebrać się nago i pomalować go na czarno, aby pasował do odcienia ciemności. Uzdrawiające koncepcje Psychomagic są osobiste, ale uniwersalne, a film kontynuuje tematy, które Jodorowsky eksplorował, odkąd zaczął kręcić filmy.

Jodorowsky nadzorował korektę koloru uzupełnień. Kolekcja Alejandro Jodorowsky 4K Restoration Collection zawiera także krótki film Le Cravate z 1957 roku, mimiczną adaptację opowieści Thomasa Manna o młodym mężczyźnie, granym przez Jodorowsky’ego, który zakochuje się we francuskiej kobiecie, która jest właścicielką sklepu, w którym można kupić ludzkie głowy. . We wszystkich tych filmach widać, dlaczego był cytowany przez wszystkich, od Stevena Spielberga po Marilyn Manson, po Kanye Westa, którego trasa koncertowa „Yeezus” była zainspirowana Świętą Górą.

Kolekcja Alejandro Jodorowsky 4K Restoration Collection jest niezbędna dla artystów wizualnych i fanów sztuk wizualnych. Obrazy mogły stracić pełną moc swojej brutalności z powodu kolejnych zainspirowanych przez siebie prac, ale przesłania są aktualne dzisiaj i będą obowiązywać jutro. Sztuka może leczyć lub niszczyć, Jodorowsky pokazuje, jak może robić jedno i drugie i nadal być dziełem w toku.

Kolekcja Alejandro Jodorowsky 4K Restoration Collection jest już dostępna na Blu-Ray. Psychomagic, A Healing Art jest również dostępna w Alamo on Demand.

Tytuł oryginalny: Alejandro Jodorowsky 4K Restoration Collection Brings Clarity to Underground Film
Źródło: d-o-g

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Serdecznie polecamy nasze zaprzyjaźnione serwisy: