Wpis powstał dzięki współpracy z:

Jak Ginger Snaps zbadał wywrotowy horror kobiecości

W 2000 roku Mission: Impossible 2 osiągnął szczyt sprzedaży, Gladiator triumfował na rozdaniu Oskarów, a pierwszy film X-Men zapoczątkował nową erę filmów o superbohaterach. Tymczasem w Kanadzie, kiedy nikt nie patrzył, wyłaniał się nowy bohater. Nazywała się Ginger, była 16-letnią dziewczynką i ok, mogła się zmienić

W 2000 roku Mission: Impossible 2 osiągnął szczyt sprzedaży, Gladiator triumfował na rozdaniu Oscarów, a pierwszy film X-Men zapoczątkował nową erę filmów o superbohaterach. Tymczasem w Kanadzie, kiedy nikt nie patrzył, wyłaniał się nowy bohater. Nazywała się Ginger, była 16-letnią dziewczyną i ok, mogła zamienić się w potwora i zabić kilka osób, ale, wow, była okrutną figurantką dla kobiet na całym świecie.

„O to jej chodzi. Chodzi o pieprzyć cię, pieprzyć patriarchat, pieprzyć standard, pieprzyć społeczeństwo, pieprzyć normę. Dla mnie to bohater ”- mówi Katharine Isabelle, rozmawiając z Den of Geek przez Zoom z jej domu w Vancouver, 20 lat po debiucie filmu. Isabelle miała zaledwie 17 lat, kiedy włożyła bardzo fajne buty Ginger i nie miała pojęcia, że ​​stanie się to wielkim kultowym hitem.

„Kiedy to wyszło, nikt go, kurwa, nie oglądał. Dobrze radziło sobie z niektórymi krytykami na kilku festiwalach, ale nikogo to nie obchodziło. Nikt nie poszedł, żeby to zobaczyć ”- wspomina. „Dopiero gdy pojawiło się na obwodzie VHS w małym miasteczku w Kanadzie, ludzie mówili:„ Och, Ginger! ”. Emily [Perkins, która gra siostrę Ginger Brigitte] i pomyślałem, że będziemy jedynymi ludźmi, którym to się spodoba ponieważ byliśmy dziwni i mroczni. Nie mieliśmy pojęcia, że ​​przez pokolenia będzie to nadal miało wpływ na ludzi. ”,

Oglądanie 20 lat później i Ginger Snaps absolutnie się trzyma. Co więcej, w rzeczywistości wygląda pozytywnie progresywnie, a nawet transgresywnie w roku, w którym byliśmy na naszym trzecim Krzyku, naszej drugiej Miejskiej legendzie i naszym pierwszym Ostatecznym przeznaczeniu. Błyszczące nastoletnie slashery były tym, co rzadko tworzyło świetne części.

„W latach 90. jako 17-latka było„ gorąco, daj się zamordować ”- mówi Isabelle. „Nie wyszło z tego wiele interesujących postaci, zwłaszcza w moim małym, aktorskim świecie w Vancouver w Kanadzie. Więc aby to zobaczyć i powiedzieć: „Cholera, to naprawdę do mnie przemawia, jestem tą ciemną, niepewną siebie, niespokojną, głęboką, mroczną dziewczyną, która czuje się wyrzutkiem i niezrozumieniem przez wszystkich”, pomyślałem: „Tak. 100%. ””,

Ginger Snaps, napisany przez Karen Walton, która później pisała dla Queer as Folk and Orphan Black, i wyreżyserowany przez Johna Fawcetta (jednego ze współtwórców Orphan Black), był świeżym spojrzeniem na podgatunek wilkołaka i zupełnie nowe spojrzenie na horror nastolatków. Na początek chodziło o dziewczyny – siostry Ginger i Brigitte, które są dziwnymi outsiderami zafascynowanymi śmiercią. Chociaż w filmie jest seks, to tak naprawdę jest to historia miłosna między dwiema kobietami, podczas gdy jedyną postacią płci męskiej, której darzymy jakąkolwiek sympatią, jest handlarz narkotyków, który nie ma żadnego seksualnego zainteresowania. Po drodze są okaleczenia psów, a gdy zbliżamy się do punktu kulminacyjnego, a Ginger staje się coraz bardziej potworny, jest mnóstwo krwi.

Ale najbardziej skandalicznym pluskiem krwi jest pierwsza miesiączka Ginger.

„Nigdy tego nie widać. Wygląd zakrwawionych majtek jest tak szokujący ”- mówi Isabelle.

„Jest co, rok 2020 i właśnie widzimy produkty do higieny kobiecej używające czerwonego barwnika zamiast tego pieprzonego niebieskiego gówna? Zawsze jesteśmy tak przerażeni tym ludzkim doświadczeniem, że przechodzi przez to połowa ludzi na planecie. I wiesz co? Jednocześnie powinieneś być, ponieważ bycie kobietą jest samo w sobie dość przerażającym pieprzonym doświadczeniem. Zgadnij co? Dlaczego, kurwa, nie patrzysz na to od czasu do czasu? Oznaczanie go jako szokującego jest dla mnie tak nudne. ”,

Byłoby to odważne nawet w 2020 roku. Firma Pantone, zajmująca się dopasowywaniem kolorów, dopiero w zeszłym miesiącu wypuściła nowy odcień czerwieni inspirowany okresami w ramach kampanii mającej na celu położenie kresu stygmatyzacji menstruacyjnej, co pokazuje, że nadal istnieje. Tak więc otwarcie na dyskusję o tym w 2000 roku w horrorze – tradycyjnie uważanym za plac zabaw dla młodych mężczyzn – było odważnym posunięciem.

„Pamiętam mojego przyjaciela, jego starszy brat zabrał swoich przyjaciół, aby to zobaczył, a on powiedział: [Isabelle robi wrażenie braterskiego młodzieńca]„ O tak, wszyscy krzyczeliśmy i rzucaliśmy gównem w pieprzony ekran, a potem wyszliśmy. Całe to pieprzone kobiece gówno. ”Ja na to:„ Super. Dzięki stary. Wspaniale. ”Pierdol się! Myśleli, że zobaczą gorące dziewczyny z cyckami i wilkołaki, i nie byli przygotowani na faktyczne przyjrzenie się kobiecemu doświadczeniu. I nie mogli tego znieść. Cipki. ”,

Nagle to tak, jakbym rozmawiał z Wilkiem-Rudym, zawziętym, elokwentnym, pełnym ognia, Rudym, który uderza w twarz złośliwą dziewczynę za zranienie jej siostry, Rudym, który nie będzie Twoje gówno już dłużej, Imbir, który mógłby oderwać ciało od kości, gdyby chciała.

Isabelle nie ma nic przeciwko metaforze transformacji wilkołaka i dojrzewania.

„Świetnie sobie radzisz z życiem, coś ci się dzieje, bum. W ciągu jednego dnia masz te wszystkie dziwne pragnienia, masz te wszystkie dziwne myśli. Twoje ciało całkowicie cię opuszcza i przekształca w coś, z czym nie czujesz się komfortowo ”- mówi. „To całkowita zdrada wszystkiego, co wiesz i jak się czujesz. I tworzy w tobie tego potwora, z którym musisz się liczyć i z którym musisz sobie poradzić. To genialna alegoria. ”,

Ginger Snaps to horror dla ciała. To film o własnym ciele kobiety, które niszczy ją od środka. Zanim się zorientuje, co się naprawdę dzieje, Imbir krwawi, słaby, sparaliżowany skurczami. Zaczynają kiełkować dziwne włosy – scena golenia naprawdę uderza w przerażenie nastolatków biorących brzytwy w nogi.

Ale z tym bólem przychodzi moc. Ginger jest nagle pewna siebie, piękna, silna, wszyscy chłopcy w szkole jej pragną, a ona o tym wie. Przyjmie, kogo chce, i zrobi, co chce – w tym samym czasie, co trauma jej transformacji, ma miejsce poważne spełnienie życzeń.

Nic dziwnego, że Isabelle tak bardzo przypomina tę kultową postać. Mówi, że miała bezpośrednie powinowactwo z Ginger – obie strony Ginger, niespokojną outsiderkę, a także wilczycę.

„W tamtym czasie nie byłem wystarczająco dobrym aktorem, aby to zagrać. Po prostu musiałem być sobą ”, śmieje się,„ W połowie drogi do obsady i ekipy pokazali poskładany zwiastun i miałem kompletny atak paniki. To był mój pierwszy atak paniki i pomyślałem: „Pieprzę to”. To najlepsza postać w najlepszym filmie i najwyraźniej nie mam pojęcia, co robię. Jestem oczywiście najgorszy, to jest okropne. Rujnuję to, powinienem po prostu umrzeć. A więc cała niepewność i maniakalność… ”,

To już jest: bycie nastolatką to gówno. Tym bardziej, gdy masz 17 lat, pierwszy raz jesteś w miejscu bez matki i pracujesz 18 godzin dziennie.

„Prawie umarłem!” ona mówi. „Pod koniec to jak siedmiogodzinna proteza, kiedy jestem pełnowymiarowym wilkołakiem. Żyłem z Oreos, McCain Deep Delicious Chocolate Cake, papierosów i Coca Coli. To nie było dobre. I szczerze, nie byłem dobrym aktorem. Więc wszystko w tym było tylko ja byłem szalony i pozbawiony snu, zdenerwowany i niepewny. ”

Cokolwiek go napędzało, Isabelle jest doskonała, przemykając od trudnego outsidera z podtekstem wściekłości do wiru nastoletniego niepokoju, seksu, głodu i przemocy, który wydaje się absolutnie autentyczny.

Efekty są raczej praktyczne niż CGI, co pomaga Ginger Snaps nie wyglądać na przestarzałe po ponownym obejrzeniu. Imbir stopniowo zmienia się z kobiety w pełnowymiarowego wilka w ciągu dni – nie jest tradycyjnym wilkołakiem, który staje się wilkiem tylko w noc pełni księżyca, zamiast tego, gdy w pełni się obróci, nie wraca. Jej różne spojrzenia w filmie są fajne i kultowe – co nie powinno dziwić, że cosplay Ginger Snaps to „rzecz” – co podoba się Isabelle. Procedura protetyczna była jednak nieco mniej przyjemna.

„Nie rozumiałam, na czym to polega” – mówi. „Widzisz to w swojej głowie, tak jak czytasz książkę lub cokolwiek innego, albo jak będzie wyglądał film. Nie myślisz o sześciu godzinach poza swoim 18-godzinnym dniem zdjęciowym, kiedy będziesz wdychać farbę na bazie alkoholu, dopóki nie stracisz pieprzonego umysłu. ”,

Transformacja przyniosła również inne przeszkody.

„Proces utraty zmysłów był dla mnie pierwszym. Kiedy jestem w bardzo późnym stadium wilkołaka z włosami, kontaktami i pazurami, nic nie widzę, nic nie słyszę, nic nie czuję, nie mogę mówić. Mam kły. Musiałem zająć się ADR przez większość filmu, kiedy mam kły. Ponieważ sepleniłem, więc powiedziałbym: „Zapytaj Tham. On jest ekspertem. ”” – mówi, naśladując werset z filmu.

„To po prostu straszne. Nie mogłem niczego dotknąć i jest na mnie krew, wysycha i zostałem uwięziony w koszmarze własnego ciała. Tak naprawdę nie zdajesz sobie z tego sprawy, kiedy w to wchodzisz. Więc teraz, kiedy czytam scenariusze, od tamtego czasu bardzo myślę: „ Co to dokładnie oznacza dla fizycznych tortur, których będę doświadczać przez cały czas trwania tego? ” Cofnijmy się i po prostu przyjrzyjmy się temu dokładniej blisko ”- śmieje się.

Isabelle jest zabawna – podobnie jak Ginger ma mroczne poczucie humoru i chociaż naprawdę mamy wrażenie, że sesja była traumatyczna („Wszyscy byliśmy cholernie chorzy i kręciliśmy noce przez około trzy tygodnie z rzędu, nie widzisz światła dziennego, tracisz zmysły. To nie było do końca Czasu Apokalipsy, ale czułem się tak, kiedy miałem 17 lat ”), ma świetne historie. Jak wtedy, gdy doznała wstrząsu mózgu…

„Jest taka scena, w której uderzam głową w biurko i pomyślałem:„ Ginger prawdopodobnie naprawdę uderzyła głową w biurko ”. Zrobiłem to więc kilka razy, a następnego dnia obudziłem się z kurwa, pełen bólu głowy po wstrząśnięciu mózgu. Przyszedł lekarz, bo byłem przejebane. Dał mi Tylenol T3 i wziąłem je na pusty żołądek. Wymiotuję na planie, a oni trzymają bułkę, a ja mam wiadro, do którego się rzygam. A potem natychmiast musiałem zrobić powolny spacer wzdłuż sceny w holu. Byłem tak przejebane, że musieli położyć taśmę na podłodze. Nie mogłem iść w linii prostej. Jestem taka wściekła za każdym razem, gdy to widzę. A ja mówię: „Kurwa, w całej swojej karierze masz tylko tyle zwolnionych ruchów, które chodzą po korytarzu, wyglądając fajnie i gorąco, i naprawdę spieprzyłeś to” ”,

Oczywiście nie odtwarza się w ten sposób na ekranie. To kluczowy moment w filmie i nawet po 20 latach wygląd Ginger wciąż się wyróżnia. Projektantka kostiumów Lea Carlson zebrała swoje stroje ze sklepów z używanymi rzeczami, aby stworzyć coś w rodzaju indie / gotyckiego odlotu z dodatkami na miejscu, aby uzyskać estetykę pasującą do nowo obudzonej atmosfery Ginger.

„Kiedy dochodzi do infekcji, a ona ma takie pieprzone nastawienie, to tak, jakbyśmy wszyscy nie żałowali, że możemy po prostu chodzić z takim nastawieniem jak bohater?” mówi Isabelle.

Mówi, że może teraz obejrzeć film i cieszyć się nim, chociaż przez chwilę nie mogła.

„Nie widziałem tego od 15 lat, ponieważ jako nastolatka nie wracam do moich najbardziej niezręcznych momentów w filmie” – śmieje się. Ale teraz czule opowiada o tej „wspaniałej siostrzanej historii miłosnej”.

Ona i Perkins znali się od zawsze przed rozpoczęciem zdjęć. Urodzili się nawet w tym samym szpitalu i chodzili do tej samej szkoły podstawowej, więc razem wzięli udział w przesłuchaniu do Ginger Snaps. Perkins jako młodsza Brigitte (mimo że Isabelle jest właściwie cztery lata młodsza od Perkinsa) jest sympatyczny, niezręczny, wrażliwy i ostatecznie bohaterski, a między nimi jest oczywista chemia. Isabelle wspomina, jak między jednym z przesłuchań a pierwszym razem, gdy reżyser John Fawcett wyszedł im na spotkanie, Emily ogoliła głowę.

”A ja na to:„ Co robisz? Spieprzyłeś to dla nas! ”, Nawet nie rozpoznałam jej w pokoju. A potem dzięki Bogu, dostaliśmy rolę. I dlatego nosi tę perukę, tę bardzo obraźliwą perukę przez cały film… ”,

Dlaczego ogoliła głowę podczas castingu do tego filmu? Nie możemy prosić…

„Nie wiem. Nie wiem. Miała chwilę. Jest bardzo inteligentną, postępową kobietą i czuła swoje owsianki ”- śmieje się Isabelle.

Pomimo urazów związanych z protetyką i zdjęciami, Isabelle darzy film wyraźnym uczuciem i postać, która nawet 20 lat później brzmi niewiarygodnie prawdziwie, głównie z powodu jej autentycznej roli. nawet urodził się, kiedy wyszedł. I to zawsze jest dla mnie szokujące ”- mówi.

Co zatem powiedziałaby dzisiejsza Katharine Isabelle swojemu siedemnastoletniemu ja, 20 lat temu?

„O Boże. Ssij to do cholery, jęcząca suko. mówi, cały wilk-rudy, zanim wróci do rudego sprzed transformacji. „Nie, powiedziałbym:„ Yo, to jest dobre i wszystko będzie dobrze. Będziesz dobry i nie będziesz nienawidzić siebie tak bardzo, jak myślisz. I w końcu za 17 lat będziesz mógł to oglądać bez całkowitego załamania się tym, jak ewidentnie jesteś okropny i niepewny ”.

Przerywa.

„Czy to nie jest to, co wszyscy mówią sobie 20 lat temu? „Wszystko będzie w porządku, nie bądź taki niepewny, uwierz w siebie, rozumiesz?” Myślę, że tak wszyscy powiedzieliby swojemu młodszemu ja. Poproś też o więcej pieniędzy ”.

Tytuł oryginalny: How Ginger Snaps Explored the Subversive Horror of Womanhood
Źródło: d-o-g

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Serdecznie polecamy nasze zaprzyjaźnione serwisy: